Hideg idő, nehéz halfogás

Sokan úgy gondolják, hogy ha beköszönt a hideg, már-már télies idő, akkor a halak sem táplálkoznak. Pedig ez nem így van. A halak a tél folyamán is mozognak, és esznek, csak épp a sebességük más. A melegebb időszakokban sokkal gyorsabban mozognak, illetve sokkal többet esznek, míg a hidegvízi horgászatok alatt is mozognak a halak, sőt még esznek is, de jóval kisebb mennyiséget. Tehát a hidegvízi ügyködéseink alatt nem a beetetett mennyiség a lényeg, hanem a minőség.

Ilyenkor jogosan merül fel az a kérdés, hogy akkor miként is talál rá a hal a horgunkra. Az íz, az aroma áramlása ebben a segítségünkre lehet, viszont csak fenéken terjedő, alkoholos, cukorbázisú folyadékokat használjunk. A hal, főként a ponty ilyenkor már sokkal többet tölt az alsóbb vízrétegekben, így ott kell őket keresni, csalogatni, ahol ők is vannak. De a hidegvízi pecáknál a szerencse kérdése is sokkal előnyösebb helyzetbe kerül, de a helyválasztás mellett sem szabad elmenni.

Ha tehetjük és időnk engedi, akkor a horgászat előtt, vagy előző napon nézzük meg a vízfelületet, és csendesen figyeljünk. Sokat segíthet, ha látjuk, hogy merre van halmozgás, egy-egy ugrás. Igaz ha előzőnap tesszük meg mindezt, akkor a következő napra rengeteg változás is történhet. Ez az én esetemben is megtörtént. Kimentem a Mayer-tóra nézelődtem, és elég sokat elidőztem ott, mire eldöntöttem, hogy a bemutatni kívánt horgászaton hol is fogok helyet foglalni. A legígéretesebb helynek tó hátsó fertálya a kis sziget környéke tűnt, a magas partról meghorgászva. Miért is mondom ezt? Félóra alatt 10 ugrás volt ezen a részen, és emellett látszott, hogy az itteni kicsit sekélyebb vízben mozogtak, úszkáltak a halak. Mivel napos idő volt, így a halak kicsit a sekélyebb vízben élvezték a nap gyenge sugarait.




Hosszasan figyelgettem a vizet


A sziget volt a legmozgékonyabb

Szombat délelőtt felkelve láttam, hogy ködös időnk van, és jelezték, hogy a délies szél a nap folyamán élénké válhat. Nem is tévedtek, a szél meg is érkezett, és a köd felszállt, de attól még az égbolt borús, felhős volt. Hőmérséklet 4 fok volt, szóval a meleg öltözet elkélt. Inkább legyen mit levenni, mint ne legyen mit felvenni! Ha ezt a mondatot betartjuk, nem kell félni, hogy fázni fogunk, így én is rendesen felöltöztem.

El is indultam a megpakolt Zirci Pecás kerékpárral, és a horgászbolt útba ejtésével célba vettem a tavat. A szembeszélben kifele menet nem volt egyszerű dolgom, de kiértem. Mivel a délies szél kisebb hullámokat vert a víz felületére, ezért a tó elejét, a nádast választottam. A szél a tó eleje fele fújt, ezért is esett erre a döntésem. Öreg horgászoktól hallottam, hogy széllel szemben jobb horgászni, hisz a halakat feléd tolja. Én ezt tudom cáfolni is, de tudom igazolni, ezért nem állok a mondás mellé. Mert szerintem ebben rengeteg tényező közrejátszhat. Lehet szembeszelünk van, de a mederviszonyai miatt a tóban kialakul egy olyan áramlás, ami miatt az a vízréteg, amiben a halak tartózkodnak, el indul a széllel szemben. Tehát a víz felső rétege előre, a víz alsó rétege hátra halad.


A felpakolt kerékpár

Szokásomhoz híven a kipakolást az etetőanyagok elkészítésével kezdtem. Egy keveréket gondoltam erre a napra, amely sötét tónusú, epres ízvilágú. Ezt 2 ujjnyi Haldorádó Fluo Zöld Afrika aromával öntöttem le, de előtte a tóból vett vízzel elkevertem.  Körülbelül fél liter aromás vízzel kevertem be a kicsit több, mint egy kilónyi etetőanyagot. Ennél nagyobb mennyiségű etetőanyag felesleges, és még lehet, hogy ez is sok. Amíg ez állt, addig felállítottam táborom, és összeszereltem a botjaimat.


Az alkotóelemek


A kész keverék


Az aroma működés közben


Mint mindig, most is a 2 kedvenc módszeremmel horgásztam, az egyikkel a közeli részeken, a másikkal távolabbi helyeken keresve a halakat. Az első kapásra nem kellett sokat várnom, ugyanis félóra elteltével egy kisebb tükörponty meglátogatott engem. Kicsit meglepett. Nem számítottam, ilyen gyors kapásra. Igaz, míg fárasztottam, a másik botom horgán levő giliszta személyét is borzolta valaki.


Csalit választok...


Kivárom a kapást


Majd halat fotózok

A horogszabadítás után visszaengedtem, és a másik botot is megnéztem. Nem volt rajt hal, de a giliszta meg volt csipkedve. Sebaj. Visszadobtam, és vártam a halakat. Ismét nem kellett sokat várnom, a methodos botom egy igazi botgörbítős kapást mutatott. Ez is egy ponty volt. A csali egyébként Haldorádó Green Pepper Soft pellet volt. Ez egy kiváló hidegvízi csali, legalábbis a halak szerint!

De ezután a másik botra is jött hal, szintén ponty, itt giliszta volt a felkínált csali, néha-néha feltűztem mellé egy csontit is, hogy ne legyen egyhangú a repertoár. Néha tudnak finnyásak lenni a halak is, ezért én inkább megelőzőm, hogy nekiálljanak válogatni. Van, hogy egy szem csontira van kapás, van mikor 10-re, de olyan is előfordul, mikor meg színes csontikat kell feltűzni a horogra.


A végszerelék






Igazi hangulatromboló a felhőzet színe

A horog is egy fontos választás ilyenkor, mert ha nagyon finoman esznek akkor nem mindegy, hogy mekkora, és milyen súlya van. Nekem mostanában a Drennan horgai válnak be, ezeket használom előszeretettel, 10-es mérettől felfele. A mai napon, a gilisztás boton 14-est, míg a methodoson 12-est használtam. Mivel a methodon pelleteket használok horogra tűzve, így ott nem finomodhatok a végletekig, mert egyébként nem bírom feltűzni a horogra a csalit.


A bevált horogtípus



Közben aratták a kukoricát a tó mellett



Ezért igazán nagy sprintet vágott le az őzek csapata

Szerintem ha az etetőanyagot, a helyszínt, és a végszerelék részeit összhangba hozzuk, és még a szerencse is velünk tart, akkor az esélyesebbek mi vagyunk, legyen akár milyen hideg. Én tudom, hogy az idén addig menni fogok, amíg a tó be nem fagy. Előfordulhat az is, hogy az év végéig minden hétvégén egy napot tudok hódolni a szenvedélyemnek. A majd 4 órás horgászaton összesen 6 pontyot, 3 kárászt, 1 dévérkeszeget fogtam. Szóval igazi örömpeca volt!

Írta: Szakács Krisztián

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések